Navigering

Djur och natur Kultur och historia Mat och dryck Skärgård

Stora skärgårdsluffen

Det bästa av Östergötlands skärgård

Arkösund-St-Anna och Gryt, tillsammans bildar dem Östergötlands skärgård. En av världens vackraste arkipelager bestående till stor del av orörd natur. På den här resan har vi tagit det bästa av Östergötlands skärgård och skapat ett paket för dig som vill komma bort och njuta av en båtluff i magiskt skärgårdslandskap.

Dag 1. Arkösund och S:t Anna
Resan börjar vid den norra porten till skärgården, Arkösund.
En fantastiskt mysig liten semesterort som en gång i tiden var en liten fiskeby som lockade till sig de välbärgade Norrköpingsborna.
Här får vi en liten bryggvandring där vi får veta mer om den lilla ortens historia innan det är dags att gå ombord på vår skärgårdsbåt. Ombord serverar vi kaffe och smörgås.

Färden går ut i den vackra arkipelagen till ön Aspöja där vi möts upp av en ö-bo som tar oss med på en liten vandring på den vackra ön. Vi får veta hur det är att leva på en skärgårds ö och hur vardagen kan se ut.
efter en kort vandring är vi framme vid båthuset där man dukat upp en sommarbuffé besående av råvaror från ön. Rökt fisk och kött i alla dess former, egenodlade grönsaker, potatissallad och andra delikatesser.

Efter lunch är det dags för oss att åka vidare till nästa ö som är Missjö. Här får vi träffa vår lokalguide som vuxit upp på ön där hans familj driver lantbruk och uppfödning. Tillsammans med vår guide får vi en lätt vandring på ön där vi får njuta av den fantastiska skärgårdsnaturen. Vandringen avslutar vi med en picknick i det gröna där vi får provsmaka delikatesser från gården med lite gott i glasen.

Nu är det dags att lämna Arkösund och S:t Anna för att tuffa vidare in i Gryts skärgård där vi checkar in på vårt skärgårdshotell innan det är dags för middag på den stora uteplatsen med utsikt över havet.

Dag 2 – Harstena och Häradskärs fyr
Efter en frukost blir vi upphämtade av vår kapten som tar oss med på en vacker båttur genom Gryts skärgård till den omtalade ön Harstena. Ön är framförallt känd för sin säljakt som bedrevs här förr i tiden men är i dag en vacker skärgårds ö med röda hus och slingrande grusvägar.
Här möts vi upp av en ö-bo som berättar mer om öns spännande historia från 1500 tal när de första bosättarna kom till nutid. Efter guidningen är det dags för lunch på öns enda restaurang, Loftet. Här får vi njuta av egenfiskad strömming.

Efter lunchen har vi lite tid på egen hand att exempelvis besöka öns bageri eller köpa med rökt fisk från handelsboden.

På eftermiddagen fortsätter vi vårt äventyr vidare ut i den yttre skärgården till Häradskär med sin berömda röda fyr. Här får vi veta mer om dåtidens lotsare och fyrvaktare innan det är dags att gå upp i fyren för att njuta av den fantastiska utsikten.

Sen eftermiddag återvänder vi till hotellet för lite vila innan det är dags för middag, och den blir på ett väldigt speciellt ställe.

På kvällen blir vi hämtade med båt för en kort resa till ön Fångö där man förr i tiden bröt koppar.
På andra sidan ön ligger det vackra skärgårdshemmanet Bokvistudden med sin stora trädgård och brygga.
Här serveras vi middag medan vi ser solen gå ner över havet.

Dag 3 Gryts skärgård
Frukost på hotellet och utcheckning

Sist dagen på den här resan får vi följa med två lokalguider på en båtluff, båda är uppvuxna i Gryt skärgård och delar med sig av minnen som är både spännande, otroliga och väldigt roliga. Hör historier om kändisar som Henning Mankell och Björn Borg som haft sommarhus i den här delen av skärgården, lokala skrönor, sanna och osanna skepparhistorier och om livet i det gamla gruv-och lotssamhället. Visste du att Mankells bok ”Djup” utspelar sig i Gryts skärgård? Vilka öar skriver han om egentligen?

Vid lunchtid lägger vi till i Fyruddens hamn där vi äter lunch på Skärgårdsrestaurangen.
Efter lunch är det dags att säga adjö till Östergötlands skärgård för denna gång.

Kontakta oss för kostnadsfri offert!